Thursday 11 April 2013

KAJI RUMPAI LAUT

PENUBUHAN Institut Penyelidikan Rumpai Laut Negara tahun depan dijangka memberi peluang institusi pengajian tinggi (IPT) meningkatkan penyelidikan dan pembangunan (R&D) masing-masing dalam usaha mengukuhkan industri berkaitan dalam usaha memaksimumkan pengeluarannya.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar, berkata penubuhan itu dijangka menggalakkan penyelidikan yang sekali gus meningkatkan pembangunan teknologi sepanjang rantaian nilai pengeluaran produk berkenaan.

Industri rumpai laut negara kata beliau, memerlukan usaha sama pintar antara universiti dan industri supaya ia dapat dijana secara lestari.
FOTO ::  BERITA HARIAN
Setakat ini, beliau berkata, industri itu hanya bertumpu di Sabah dan pengeluarannya dilaksanakan secara tradisional sedangkan potensinya sangat besar.

“Justeru, penubuhan institut ini menguatkan pembangunan teknologi rumpai laut sekali gus memperluaskan kawasan industri ini di seluruh negara,” katanya selepas Majlis Menandatangani Memorandum Persefahaman Kerjasama Penyelidikan dan Pembangunan Rumpai Laut antara Jabatan Perikanan dan empat IPT.

Artikel Penuh >>  BERITA HARIAN

0 comments:

Post a Comment